Budapest

Skal du have tanket op på velvære-kontoen? Så er Budapest det rette valg.

Her kan du nyde god mad (specielt konditorkagerne mestrer de godt), samt besøge de mange lækre kurbade, hvor der er rig mulighed for afslapning og optankning af ny energi. Budapest er desuden en skøn by at slentre rundt i. Med Donauen i midten er byen delt op i to dele: Buda på den ene side, hvor du kan opleve en spændende historisk del af byen, og Pest på den anden side, hvor der er gode muligheder for madoplevelser samt shopping i den nyere del af byen.

Gerbeaud-kage med udsigt over Budapest

Bestemmelse af destinationen

I midten af marts 2015 var jeg for første gang nogensinde på en mor-datter tur, kun mutti og jeg. Da vi skulle bestemme destinationen for rejsen, var kriterierne:

• En forlænget weekend.
  • Et sted hvor vi kunne hygge os og slappe af.
  • Gerne lidt varmere temperaturer end herhjemme.
  • Et forholdsvis lille rejsebudget.

Ud fra ovenstående kriterier faldt valget på Budapest, og det fortrød ingen af os.  Med fly tur/retur samt tre overnatninger på hotel gav vi 1850 kr hver.

Hotellet

Vi boede på Helios Panzio, Liderc Street 5, 1121 Budapest. Hotellet lå på Buda-siden ca. 5 km uden for centrum.  Budasiden har et bakket landskab, og vi boede derfor lidt op i højderne. Det gav os en flot udsigt at vågne op til, men betød dog også, at vi skulle med bus ind til centrum. Det var heldigvis forholdsvis nemt, men hvis jeg skal afsted igen, så vil jeg anbefale at finde et hotel tættere på centrum. Specielt hvis man ligesom os godt kan lide at gå rundt, hvor man samtidig kan mærke stemningen i byen.

Inden afrejse fra Danmark havde vi bestilt afhentning fra lufthavnen til hotellet gennem siden: http://www.budapestungarn.dk. For 2 personer gav vi 10.000 forrint, hvilket svarer til ca. 250 kr. Vi kunne uden tvivl have gjort det billigere med offentlig transport, (en enkeltbillet koster fx kun ca 350 forrint -ca 8.kr), men da vi kun havde få dage, så var det rart, at der ikke var unødvendig transporttid.

Udsigt over byen - på afstand kan Kongeslottet ses

Udsigt over byen – på afstand kan Kongeslottet ses

Morgenmad

Morgenmaden på hotellet var god – uden dog at være prangende. Den dækkede de sædvanlige behov med yoghurt, musli, brød, juice, kaffe mm. Jeg elsker lækker brunch, og særligt når der er kræset lidt for morgenmaden. Den ene morgen fik jeg derfor lokket min mor ind til byen. Jeg havde på Tripadvisor fundet anbefalinger omkring gode brunchsteder. Valget faldt derfor på Café Gerlocky, som ligger på Gerlóczy utca. 1, 1052 Ungarn. Cafeen har både indendørs og udendørsservering. Sidder man udenfor kan man fra om formiddagen nyde solen og stemningen ved de runde cafeborde under et stort elmetræet – ganske idyllisk. Menuen er fransk inspireret og byder de lækreste croissanter, bagværk, musli mm. Der var ingen fastsat brunchmenu, men til gengæld masser af morgenmadsmuligheder. For to gange kaffe, friskpresset juice, croissanter, müsli med frugt, ciabattabrød  gav vi tilsammen 150 danske kr, hvilket må siges at være halvpris i forhold til derhjemme.

Kaffen er særdeles velsmagende på Cafe Gerlocky - den var den bedste vi fik på hele turen

Kaffen er særdeles velsmagende på Cafe Gerlocky – den var den bedste vi fik på hele turen

Hos Gerlocky bliver ciabattabrød serveret på spyd, og særligt abrikoscroissanten smager himmelsk.

Sightseing

Allerede i lufthavnen og på hotellet fik vi stukket en masse brochurer i hånden med tilbud til diverse attraktioner samt  -hop on/hop off busser/færger. Både min mor og jeg kan dog godt lide at bruge vores ben til at gå med. Derfor blev byen travet tynd. Hvis man gerne vil rundt i byen på den bedste og billigste måde, så fik vi anbefalet sporvogn 2, som kører langs Donauen. Vi valgte dog at benytte os af den nærmest obligatoriske aktivitet – nemlig at tage på kanalrundfart. Her blev der på flere sprog fortalt om de flotte bygninger vi så. Nedenstående er et udsnit af, hvad vi sejlede forbi.

Kongeslottet

Budapests flotte og imponerende Parlaments bygning

Mens vi venter på at komme med på kanalrundfart tjekker mor kortet ud.

Udover en sejltur på Donaen er et “Must-do” i Budapest også et besøg i et byens lækre bade. Vi valgte det traditionelle Gellert-Bad, som ligger lige ned til Donauen. Her kunne man for 120 kr købe en dagsbillet. Gellert-bad bestod af forskellige opvarmede bassiner, som var 34-40 grader, et svømmebassin, forskellige saunaer, liggeområder osv. Desuden er der også udendørsbade, som jeg særligt vil anbefale, hvis vejret er til det. Vi afsluttede besøget med at spise den særlige ungarnske ret – nemlig gullasch!  Dertil fik vi et glas vin til. Både vin og øl er særdeles billigt i Budapest (måske er det derfor, at byen også er attraktiv for studieture).

Efter afslapning i Gellert-badet bevægede vi os op på Gellert-højen, hvor der var en smuk udsigt udover byen. Desuden var det tydeligt at se, at foråret var på vej, da mange af træerne på turen var begyndt at springe ud med skønne blomster. Gennem hele turen var vi desuden beriget med nogle dejlige solskinsdage.

Den gule farve lyste op på vores gåtur på Gellert-højen.

Forår på vej

På Buda-siden er der mulighed for at opleve en historisk del af Budapest, herunder bla. Fiskerbastionen samt Mathiaskirken ses nedenfor. Vi var ikke inde i kirken, men nød blot synet udefra.

Mathiaskirken som kan dateres helt tilbage til 1500-tallet.

Kager

Et højdepunkt på turen var helt klart, at Budapest bugnede af forskellige konditorier. Også her er prisniveauet en del under de danske priser, hvilket betød at vi på konditori kunne få kager til ca. 10 danske kroner. Der var rent slaraffenland. Vi gjorde det hurtigt til en vane, at vi købte to forskellige kager, som vi derefter delte. På den måde vi smagt omkring 6-7 kager i løbet af turen – MUMS!

Kagen på 1.dagen

Chokoladekage med vaniliecreme og marengs på toppen

Den sidste aften sluttede vi af med maner med at spise middag på restaurant. Da jeg havde fødselsdag dagen efter (hvor vi skulle rejse hjem) havde min mor i al hemmelighed aftalt med tjeneren, at han skulle komme ind med en kage med lys i. Mens kagen blev serveret blev der samtidig spillet fødselsdagssang på hele restauranten. Jeg fik en smule røde kinder, men synes samtidig også at det var ganske sødt :)

Om søndagen da vi skulle rejse hjem fyldte jeg 27 år -arg! Aftenen forinden overraskede mor mig med at have bestilt denne lækre brownie, samtidig med at de spillede fødselsdagssang for mig i hele restauranten

Man bliver vel aldrig for gammel til en kage med fødselsdags-fyrværkeri

Indbyggerne i Budapest har fat i en meget vigtig chokoladefilosofi.

Indbyggerne i Budapest har fat i en meget vigtig chokoladefilosofi

Ovenstående billede fik jeg taget den sidste dag i Budapest, og hvor har citatet ret! Med kærlighed og chokolade kan man klare sig i lang tid. Budapest – du og konditorkagerne vandt i hvert fald mit hjerte, og jeg vender gerne tilbage.